Maciej Majchrzak o książce Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji.

Wrocław, 11 maja 2020

Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji
Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji

Wydawnictwo d2d.pl od lat wydaje po polsku wybitne książki, które poszerzają, wzbogacają lub budują wiedzę w dziedzinie komunikacji wizualnej, a przede wszystkim typografii. W 2019 roku ukazały się dwa podręczniki Kimberly Elam, które wraz z planowanymi na 2020 rok publikacjami będą stanowić kompendium wiedzy o projektowaniu opartym na siatkach modułowych. Oba opracowania to bardzo potrzebne na polskim rynku adaptacje. W internecie można znaleźć wiele informacji i specjalistycznych treści, ale książka jest obietnicą wysokiego poziomu merytorycznego i redakcyjnego. To też przedmiot, który dostarcza przyjemności estetycznej. Książki wydane po polsku dają też dłuższe życie językowi fachowemu.

W oryginale pierwszą była Geometria w projektowaniu. Studia z proporcji i kompozycji. To przejrzysty wykład pełen przykładów z różnych dziedzin sztuki i projektowania. Autorka pisze we wstępie: „Niniejsza książka ma wizualnie objaśnić zasady kompozycji geometrycznej, głównie za pomocą analizy plakatów, form przemysłowych i budynków”. Wspomnianą analizę poprzedza wstęp teoretyczny o proporcjach w naturze, architekturze, złotym podziale i prostokątach pierwiastkowych. Twórcy stosowali proporcje świadomie lub intuicyjnie poszukując wizualnej spójności, wizualnej struktury.

Geometrii w projektowaniu… znajdziemy analizy: sztychów, obrazów, mebli, plakatów, krzesła, identyfikacji wizualnej, budynku, małego AGD, czy samochodu (to jeden z moich ulubionych przykładów). Autorka motywuje dobór przykładów następująco: „Omawiane dzieła przeszły próbę czasu i pod wieloma względami są uznawane za klasyczne. Uporządkowałam je chronologicznie, by podkreślić powiązania między każdym z nich a stylem i technologią danego okresu, ale także ukazać ponadczasowość projektowania według klasycznych zasad”.

Podczas czytania i kartkowania książki przypomniał mi się od razu rozdział przybliżający zasady projektowania stronicy z Elementarza stylu w typografii Roberta Bringhursta, pierwszej książki wydanej przez d2d.pl, do której często wracam: „Matematyka (…) jest tutaj wyłącznie dla przyjemności tych, którzy lubią rozumieć, co robią i co mogliby robić lub już zrobili, często w nadziei, że potrafią to zrobić jeszcze lepiej. Ci, którzy wolą działać niż analizować działanie, w tym rozdziale mogą się skupić na ilustracjach i pominąć tekst”. W publikacjach Kimberly Elam proporcje między teorią a ilustracjami są świetnie wyważone. 


mgr Maciej Majchrzak, as. Wydział Grafiki i Sztuki Mediów
Katedra Projektowania Graficznego
Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu