Zapowiedzi


Jesień 2019 – Wprowadzenie do typografii i Geometria projektowania

Francisco Gonzalez Pizarro –  Stwórz i złóż. Wprowadzenie do typografii
Francisco Gálvez Pizarro – Stwórz i złóż. Wprowadzenie do typografii

Francisco Gálvez Pizarro
Stwórz i złóż.

Wprowadzenie do typografii

To książka dla wszystkich, którzy kochają litery: pismo typograficzne, kaligraficzne i liternictwo, skład i projektowanie publikacji. Książka została starannie zaprojektowana i zilustrowana przez autora.

Z tylnej strony okładki: „Litery są wszędzie, ale rzadko zauważamy ich złożoność i ukryte w nich formy. Ta książka jest bramą do fascynującego świata typografii, a jej lektura pozwala nam zrozumieć zakres i różnorodność liter, oraz magię tworzenia pisma oraz projektowanie i składu tekstu”.


Kimberly Elam, Geometria w projektowaniu.
Studia z proporcji i kompozycji

Kimberly Elam
Geometria w projektowaniu.
Studia z proporcji i kompozycji

Matematyczne podejście do wyjaśnienia, jak funkcjonuje sztuka, przedstawione w przystępny dla wszystkich sposób. Kimberly Elam zabiera czytelnika w geometryczną podróż i wnikliwie przygląda się dwudziestowiecznym przykładom sztuki użytkowej, architektury i ilustracji, prezentując podstawowe struktury geometryczne wykorzystane w projektach – od krzesła Miesa van der Rohe po plakat Musica Viva, od blendera Brauna po czajnik Conico. Autorka skupia się nie tylko na dobrze znanych proporcjach, takich jak złoty podział, ale także na mniej popularnych, na przykład ciągu Fibonacciego. Dzięki szczegółowym diagramom przejrzyście wyjaśnia zasady tworzenia poszczególnych systemów i ich zastosowanie w konkretnych projektach staje się zrozumiałe.

Kimberly Elam wykłada na Wydziale Form Przemysłowych Uniwersytetu Stanowego Ohio i jest głównym partnerem w swojej firmie zajmującej się projektowaniem.


Wiosna 2020 – Siatki modułowe

Jean Ulysses Voelker
Porządek w projektowaniu.
Siatki modułowe w teorii i praktyce

Celem komunikacji wizualnej jest uporządkowanie, zorganizowanie i zaprezentowanie treści. Zastosowanie się do odpowiednich zasad projektowania graficznego sprawia, że już na pierwszy rzut oka powieść wygląda jak powieść, katalog artystyczny jak katalog artystyczny, a magazyn jak magazyn. Jean Ulysses Voelker oferuje zwięzłe kompendium praktycznych wskazówek i informacji ogólnych na ten temat. Począwszy od omówienia siatki modułowej jako najważniejszego narzędzia w projektowaniu, a skończywszy na istotnych aspektach teoretycznych, takich jak rola intuicji w procesie twórczym, Volker przedstawia narzędzia, dzięki którym projektant umożliwia odbiorcy szybkie czytanie i lepsze zrozumienie treści. To obowiązkowe wprowadzenie do podstaw projektowania, bogato zilustrowane przykładami i opatrzone obszernym glosariuszem podsumowującym wiedzę teoretyczną.

Jean Ulysses Voelker (ur. 1956) studiował komunikację wizualną w Akademii Sztuk Pięknych w Bremie. Po ukończeniu studiów pracował jako dyrektor artystyczny związany z różnymi agencjami, początkowo w Bremie, a od 1993 roku w Düsseldorfie. W latach 1995–1998 wykładał typografię na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Düsseldorfie i na Uniwersytecie w Essen. Od 2000 roku uczy zasad typografii i edytorstwa na Uniwersytecie Nauk Stosowanych w Mainz.


Josef Müller-Brockmann
Systemy siatek modułowych w projektowaniu graficznym
Podręcznik komunikacji wizualnej dla grafików, typografów i projektantów 3D

Książka Müllera-Brockmanna od ponad trzydziestu lat jest jedną z najważniejszych pozycji poświęconych projektowaniu na siatkach modułowych. Zawiera wskazówki i zasady dotyczące sposobów wykorzystania systemów siatek składających się z 8–32 modułów. Znajdują one zastosowanie w najróżniejszych projektach, zarówno dwu-, jak i trójwymiarowych. Wszystkie systemy precyzyjnie wyjaśniono i opatrzono przykładami prac, które zostały poprawnie zaprojektowane już na poziomie koncepcyjnym. Mówiąc krótko: to podręcznik od profesjonalisty dla profesjonalistów.

Josef Müller-Brockmann (1914–1996) studiował architekturę, projektowanie i historię sztuki w Zurychu. Pracował jako grafik i nauczyciel projektowania graficznego w zuryskiej Kunstgewerbeschule. Jego twórczość wyróżnia się prostotą i oszczędnym wykorzystaniem czcionek, kształtów i kolorów, co do dziś inspiruje wielu grafików na całym świecie.